31.10.08

f l y t t d r ö m m a r





     
   

ÅÅÅÅÅÅ, vad jag känner mig GRÅ idag...precis som vädret...JAG VILL FLYTTA!!!! Jag vill bo i en STOR, GAMMAL, CHARMIG lägenhet med trägolv och djupa fönsternischar där barnen får skutta och stojja så högt dom vill....eller allra helst i ett sekelskiftshus... där jag får inspiration till att inreda och fota...där barnen kan spela piano och hoppa utan att någon sur granne klagar...har INGEN lust alls att fixa NÅGONTING i denna lägenhet...
Jag vet, jag borde inte klaga, jag ska vara glad att jag överhuvudtaget har någonstans att bo..sen har vi gjort ett val, att jag jobbar halvtid så att jag får vara med barnen mer vilket jag aldrig skulle vilja vara utan...Nej, förlåt att det här blev ett riktigt gnällinlägg...ska rycka upp mig tills nästa gång!

Kärlek till er!
Hanna

38 kommentarer:

  1. Man får lova att gnälla ibland ;-) Och jag håller med dig, skulle också vilja flytta till ett gammalt boende och göra det till ens eget.. Men tills dess får vi bo kvar här i vår hr som inte iofs är helt dum den heller.. kram

    SvaraRadera
  2. Jag känner precis igen mig i det du beskriver! Vi lever väldigt billigt eftersom jag jobbar halvtid. Jag drömmer som du men min verklighet är en annan vilket mig sur ibland men oftast väldigt tacksam. Glad för tiden tillsammans med mitt barn.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Det var inget gnäll Hanna - det var bara en ärlig reaktion på hur många av oss känner, och konsekvensen av de val och prioriteringar vi gör. Jag ville ha allt - och jobbade så mycket att vi var på väg att kunna förverkliga drömmen om att köpa det där huset - men sen kraschade jag av alla krav. Och mycket av sorgen handlade om att jag inte hade tillräckligt med tid med barnen. Så nu håller jag på att lära mig att MITT LIV ser ut så att jag får bo i hyresrätt, vilket jag är väldigt glad för i dessa finanskrisens dagar, och stå ut med grannar som man inte alltid trivs med. Men det kanske hade hänt om vi bott i hus också...
    Sen är det klart att jag hade gärna haft gamla bredtiljade furugolv och pärlspont överallt men...

    Jag får njuta av alla vackra hem och bilder som bloggvännerna visar och så gör jag så gott jag kan med det material jag har!

    Ha en riktigt go helg!

    Lena

    SvaraRadera
  4. Hej Hanna!
    Nä, det var inget gnäll bara rena rama sanningen. Vi bor ju i Sthlm med höööga hyror.Har större delen av ungarnas uppväxt varit ensamstående mamma som har varit tvungen att jobba mer en heltid, för att få det att gå runt. Vilket resulterade i en lååång sjukskrivning för att jag helt enkelt inte orkade gå upp ur sängen. Skulle också vilja ha pärlspont och breda trägolv och fixa och dona, så det är tur man kan drömma och fånga stunderna som ges.Och du tycker ju själv att det är härligt att vara med barnen.
    Barnen ger en livskvalitet och tyvärr är det sååå kort tid dom är barn.

    Varma kramar Marie:)

    SvaraRadera
  5. Hej du, kan förstå att det känns jobbigt ibland. Alla har vi väl våra "käpphästar" vi drar upp och gnäller lite på då och då. Här sitter jag med breda golvtiljor och pärlspont, men med ett utbygge som bara står s-t-i-l-l, man hinner ju inget med 2 småbarn (+ 4 hästar + 5 får + 1 hund + 2 katter...). Det känns inte heller så kul. Jag vet att det kommer bli hur bra som helst när det blir färdigt, men det är ju just det, NÄR det blir färdigt. Ibland hamnar jag i riktiga svackor och vill bara gråta på allt för att det är så ledsamt och ingenting går framåt.

    Men... då gäller det att hitta de små glädjeämnena... som att man faktiskt hinner med en hel gård att sköta samtidigt som man fostrar två barn och min man jobbar som en galning. Och att se vad vi har gjort, och inte bara vad vi har kvar. Att faktiskt, som du säger, tänka på att det handlar om prioriteringar. Vi har ju valt att göra arbetet själva på utbygget och därmed tar det tid. Vi har ingen halvmiljon att ge till inhyrda snickare etc. Och - helt ärligt - tid med familjen är ju MYCKET VIKTIGARE än om vi har några kvadratmetrar till att leva på, om vi ändå inte lever MED varandra utan JÄMTE varandra. Det inser man ju egentligen, men ibland måste man pysa ut sina ilskor och trista tankar ändå.

    Så kram på dig nu och hoppas ni får en mysig halloweenhelg med mycket godis och bus ;-)

    Ha det så bra!
    /Kristin

    SvaraRadera
  6. vilken rofylld och mysig sida!!Har även jag en blogg nu.Dock en liten en,men tittagärna in och ge en kommentar,KRAM Lotta

    SvaraRadera
  7. Men bilderna i ditt inlägg var i alla fall jättefina! :)

    Var sak har sin tid, gnäll har sin, glädje sin, tacksamhet sin och allt det andra sin tid också.

    Det är sunt att känna så, det som kan bli jobbigt är om vi fastnar i ett visst tillstånd, t.ex ältande. Men för det mesta så brukar vi "vakna till" och se att vi har fastnat i nåt negativt och då är det dags för förändring.

    Gnäll på du bara! Det måste vi också få göra ibland.

    Hoppas du och de dina får en fin Helg!

    SvaraRadera
  8. Kära kära du!!
    du har gjort en bra val tycker jag.
    Känner igen det precis! Jag har jobbat 50% sedan barnen var 8 och 10 för det är när de blir lite större de behöver en på ett annat vis. Det är det inte många som förstår. När de var små så var det dagis och hem och deras värld. Nu skall du på aktiviteter och så vill de diskutera saker och ting.

    Jag jobbar fortfarande 50%.
    vi bor i ett litet hus på 85kvm och lågt i taket. Charmigt men det går inte att fota någonstans inne och jag känner som du.. ohhh jag vill ha ljust och slitet ja de vet.

    Fint du visar iallafall.
    Var du på äppleuställningen?

    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Jag längtar också bort och till något nytt, nytt för mig, ibland. Något som man lite mer kunde göra som man vill med, på ett annat sätt än vad som går när man bor i en hyresrätt. Men så åker jag bort och bor på hotell i några dagar och längtar hem till mitt igen. Det är inte världens lyxigaste eller mest ultimata, men det är ju mitt! :-)

    SvaraRadera
  10. Hej Hanna vännen!

    Ja, här sitter jag i ett stort gammalt hus och vill inte flytta. Men nu jobbar jag inte alls och det finns inte så många jobb här ute så vem vet, vi kanske måste röra på oss. Jag prioriterar först familjen i alla fall. Tänk att få vara med och se dem växa upp. Åren går så fort och sen kan man ju inte få denna tiden tillbaka!

    Även om du känner dig grå, så är det vackert grått! Underbara bilder, som alltid. Du fångar det enkla vackra i allt!

    Ha nu en riktigt mysig Allhelgona helg!
    Många kramar
    Karin

    SvaraRadera
  11. Hej Hanna! Ibland är det bra att känna sig grå för då mår man så mycket bättre andra dagar. Idag är det grått ute här också, mitt hus är inte stort och det är inte en sekelskiftesvilla som jag skulle önska. Men det är retro o ganska coolt i sig (60-tal) och det ligger på ett väldigt vackert ställe som jag uppskattar mer än någonting! Du får se det positiva i att bo som du gör är ju att ni har nära till allt och Stockholm är ju verkligen fantastiskt! Dagen kommer då ni hittar någonting annat men stirra dig inte helt blind på vad du VILL ha. Helt plötsligt uppenbarar det sig någonting som du inte alls hade tänkt dig men som blir helt perfekt för er!

    Du visar alltid så fina bilder kära du!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  12. Förstår dej Hanna. Känner så väl igen mig själv i det där.Men en vacker dag så kanske vi bor där vi vill och ändå har bra tid med våra barn, kram Katta

    SvaraRadera
  13. Vilka vackra bilder du har tagit.

    Lämnar ett litet avtryck då jag hittade hit av en slump!

    SvaraRadera
  14. Dom säljer 2hus här ute nu en bra bit från stan men det är underbart tycker vi i alla fall.
    Kolla på vindö-hummelmora och överbyvägen..
    KRAMISAR

    SvaraRadera
  15. Vi kan alla ha grå dagar ibland, även den mest positiva männinskan ;)

    Men jag älskar grå-tonerna i dina bilder. Dom blir jag iaf glad av.

    Ha en skön helg.

    Marit

    SvaraRadera
  16. Jag är inte heller så förtjust i vår 90-talslägenhet men det får gå ;)den är stor och ljus och alldeles för dyr men det är bara några få år kvar med barn hemma och sen börjar ett nytt äventyr :)Det är helt okej att gnälla, val eller inte val.. man är inte mer än människa ;)
    Ha en skön söndag, här skiner solen från klarblå himmel och frosten ligger på taken :)
    Kram karin

    SvaraRadera
  17. Hej Hanna!

    Du har en utmaning hos mig om du har tid och lust - 7 saker vill jag veta om dig :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  18. int gnäller du, goa hanna!
    det är verkligen sk..t ruggigt så det spegalar ju lite, meeeeeeen snart är det jul, poppcornkänsla i hjärtat på en gång av bara tanken ju, hihi!

    förstår dig om atmosfären i en gammal lght eller hus är ju obetalbar...älskar mitt hus men man har ju inte en "medfödd charm" där inte!

    älskar dina bilder, framkallar alltid värme i mig och inspiration, nu gillar jag det grå, lite svart, champagne och det ren avita i kombination.

    ha det gott min goa vän!
    varmkram lotten

    SvaraRadera
  19. Känner igen mig, drömmer ofta om hus eller större lgh.
    Men sen en kväll som denna då vi sitter med brasa brinnande och äter middag tillsammans, så älskar jag jag vår lägenhet.
    Det lustiga är att det jag klagar oftast på är att den är för central....knasigt va?
    Kram

    SvaraRadera
  20. De där tankarna, eller liknande , tampas jag också med, med jämna mellanrum. *ler*
    Grå och tris och så har jag också en dröm om en charmig gammal lägenhet:)
    Men jag hoppas att du hare n fin kväll.
    En fin blogg har du!
    Och jag kommer gärna tillbaka.
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  21. Man har ju absolut rätt att känna så och uttrycka sin åsikt! Allt går ju upp och ner! Drömmar och längtan har vi väl hela tiden. "Gnällinlägg" hör till tycker jag, det är skönt att läsa om andras känslor! Inget är ju total idyll hela tiden och i alla avseenden!
    Kram till dig!
    Så vacker mage i förra inlägget!
    Det är lycka och hopp om framtid!
    Tulipa

    SvaraRadera
  22. Hej Hanna!
    Vad härligt att komma hem från semestern och äntligen kunna titta in på din blogg igen, och vilken lycka när du har lagt in nya bilder att njuta av!
    Flyttdrömmar har jag också, till ett gammalt hus med trägolv och öppen spis, vedspis i köket och gammaldags charm MEN så sitter man här i ett hus från 60-talet!!!!
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  23. Tänk, för mig låter det ut som drömlivet... Du jobbar med foto(?), lagom omfattning, och får vara hemma halvtid med dina barn! :)

    SvaraRadera
  24. Vilken fina blogg du har! Jag känner igen mig precis förutom att jag har ett hus, förvisso utan pärslpont och vita golv men ändå. Jag drömmer också om att flytta fast jag har det bra som jag har det. Jag skäms när jag tänker på det för jag vill flytta för att jag börjar tröttna på huset, tror jag. När jag tänker efter riktigt noga så kan jag komma ihåg den där overklighetskänslan när huset väl blev vårt och vi var de lyckligaste på jorden. Nu, fem år senare, vill jag plöstligt ha mer fast det här var så ouppnåeligt från början. Jag tycker det låter som du har gjort ett bra val ändå! :)

    SvaraRadera
  25. Du har verkligen lyckats med inredningen, trots att ni inte bor precis som du vill. Känner igen det, gräset är alltid grönare på andra sidan!

    SvaraRadera
  26. Tjohej! Det är bara jag igen. Jag har en liten sak till dig inne på min blogg om du vill.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  27. I love the combination of blacks whites and greys in your pictures ;)

    SvaraRadera
  28. Hej,

    tycker att ni har gjort helt rätt i att prioritera tid med barnen. För barnen och familjen är ju det käraste man har och att få vara tillsammans med dem så mycket som möjligt betyder mest - åtminstone för mig :-)
    Vet inte om det kan vara till någon tröst men under alla våra år i stan så har vi alltid bott i sekelskifteslägenheter och alla har varit så otroligt lyhörda, så där så att nästan allt hörs genom väggarna och våningsplanen. Min bror som är arkitekt brukar skämtsamt säga att det är massproducerad sekelskiftessmörja :-)

    Ha det så gott!

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  29. Men du, ibland måste man få gnälla av sig lite faktiskt..:-)Önska kan man ju alltid får göra eller hur?! Härliga bilder som vaaaanligt. Hadetgott//kat

    SvaraRadera
  30. Hej Hanna!

    Det var verkligen kul att få lära känna dig lite bättre - tänk, ett blått och ett brunt öga är någonting av det CHARMIGASTE jag vet! Superfint! Och jag kan absolut inte tänka dig som svarthårig rocker... ser dig som hälsosam frilufsare som skulle passa alldeles utmärkt bra på Gotland med egen fotostudio inredd med slipad betong och fårskinn *ler*. Tusen tack för dina svar - nu känns det som om jag kom dig en smula närmare :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  31. Hej!
    Jag förstår precis.. Vi bor med fem barn i ett radhus, med grannar överallt...
    Det går i perioder. Ibland vill jag flytta imorgon, ibland vill jag bo här hela livet. Oftast tycker jag det funkar sålänge. Jag har valt att vara hemmamamma så.. Då blir det inget lyxbygge på ett tag ;)

    Jeanette

    SvaraRadera
  32. Hej Hanna!
    Blir lika glad varje gång jag får en liten hälsning av dig! Tittar allt in till dig regelbundet, men du vet hur det blir med att lämna en liten kommentar. Gör man det inte på en gång blir det inte av-som så mkt annat.
    Drömma måste man väl få! Men jag tycker du har valt helt rätt väg!!! Lyckan mäts inte i några extra kvadratmeter eller extra resa.
    STÖRSTA KRAMEN TILL DIG! Ingrid

    SvaraRadera
  33. Hej Hanna!

    Jag fullkomligt älskar dina bilder ska du veta! Fantastiska är de... du har verkligen hittat ditt eget uttryck!

    Förstår dina flyttdrömmar... precis så har jag också kännt nu en period. Inspirationen hemma tog liksom slut.... jag vill ha mer rymd och yta, ett eget sovrum och ett stort kök. Lägenheten vi har hittat är inte mycket större egentligen, men annorlunda planerad.

    Jag drömmer om ett hus jag... jag önskar mig en stor gård, där jag kan ha min butik, öppna sommar café och odla trädgård.

    Butiken börjar sakta men säkert att göra sig en plats på kartan nu. Fler besökare hittar dit och en del uppmärksamhet från media har gett en knuff framåt. Många hittar dit just pga av blogginlägg så jag har dig att tacka för mycket i uppstarten!

    Jag har behov av en bra fotograf inför ett kommande projekt, hör av dig så kan vi prata om det. Gärna så snart som möjligt om du har tid och lust för tidsfristen är ganska tajt :)

    Kramar från Jenny

    SvaraRadera
  34. Glömde att fråga... Bilderna du fotograferade i butiken... är det någon av dessa jag får använda i nätbutiken?

    Kram igen!

    SvaraRadera
  35. Hej allra goaste Hanna!
    Visst får du gnälla!! Jag älskar dina vackra grå bilder ändå! Alltid så vackra...
    Förstår precis hur du menar, men jag tycker du valt helt rätt. Jag har gjort ungefär samma val som du. Vi valde också barnen först isället för dubbla inkomster och mer lyx. Vi har igen det senare tusenfalt tror jag!!!
    Varmaste kramen till dig!
    Susanne

    SvaraRadera
  36. Hej igen vännen!
    Hi,hi vad roligt att ni firar mormor ändå... Vi är också lite knasiga. Brukar fira min goa mamma som inte heller finns i livet längre!!!
    Kramis Susanne

    SvaraRadera
  37. Hej!
    Vill bara skriva att din blogg har blivit en sida som jag alltid kollar! Den är så fin. Du har en feeling för små detaljer som jag försöker bli "smittad" av. :)
    Ang detta med prioriteringar så har jag eller vi min man och jag satsat på ett nybygge och det är jätte kul men jag måste erkänna att jag ibland funderar på om vi giort rätt...
    Hej hopp /sanna

    SvaraRadera